Viitorul va fi verde sau nu va fi deloc

Tendința de a trăi sănătos atrage din ce în ce mai mulți consumatori la nivel global, cu efecte vizibile și pe plan local. Accesul la hrana sănătoasă, calitatea produselor și chiar impactul pe care acestea îl au asupra mediului intră – încet, dar sigur – pe lista de preocupări și criterii care influențează achiziția bunurilor de larg consum.

Totuși, în contextul în care a fi și a trăi sănătos se află în strictă legătură cu obiceiurile de consum, cumpărătorul preferă să se așeze la intersecția dintre stil de viață sănătos și comoditate și să găsească direct la raft alternative fresh, eco, bio sau organice.

Luând în calcul statisticile privind nivelul de poluare a planetei și viteza accelerată de consum a resurselor, dezideratul pentru o viață bio e mai degrabă utopic. Asta pentru că grija față de propria persoană e strâns legată de grija pentru mediul înconjurător, aceste două „case“ (corp și planetă) în care trăim cu toții, indiferent de ce parte a mesei ne aflăm: consumatori, retaileri, producători sau organizații de mediu.

De la achiziționarea de alimente nemodificate genetic în ambalaje biodegradabile și aplicații care măsoară calitatea aerului până la transportul cu bicicleta, plantare de copaci și reciclare, trendul arată că lucrurile o iau în direcția verde sau nu se mai urnesc deloc.

Adio, bio

În ceea ce privește natura, principiul „ce semeni, aceea culegi“, sau cum zic vesticii „what goes around comes around“ funcționează negreșit. O baterie aruncată azi la întâmplare plantează automat „semințe“ de cadmiu, mercur sau litiu, din care vor crește viitoare plante. Ingerate de animale, apoi de om, substanțele toxice ajung prin lanțul trofic înapoi la noi, doar că într-o formulă mult mai periculoasă și mai toxică. Iar pentru că nimeni nu vrea să mănânce baterii, conștientizarea impactului negativ al acestor mici bombe ecologice determină adesea comportamente mai responsabile, cum ar fi colectarea selectivă.

Responsabilitatea socială, o cerință obligatorie chiar și pentru magazinul din colț

Dacă pentru consumatori e important, atunci devine important și pentru producători. Companiile mari au înțeles de mult acest lucru și au creat divizii bio, mai prietenoase cu natura și omul, au schimbat ambalajele și au dezvoltat programe de CSR prin care repară sau compensează consumul excesiv de resurse (energie, plastic, hârtie ș.a.) pe care l-au produs.

Marii retaileri s-au adaptat și ei, venind în întâmpinarea clienților cu noi concepte – mai sănătos, mai fresh, mai sustenabil – încurajând un comportament responsabil față de mediu. Reală sau nu, implicarea organizațiilor a lansat mesajul că „le pasă“, fapt care undeva în mintea consumatorului a contat și l-a făcut să rămână fidel brandului.

Însă responsabilitatea socială nu mai este de mult caracteristică doar brandurilor mari. Nu doar organizațiile arhicunoscute se preocupă de protecția mediului și iau măsuri pentru binele comunității în care activează, ci și companiile mici. Aspecte precum reciclarea și sustenabilitatea au devenit importante și pentru comercianții mai puțin renumiți. Nu doar din considerente ecologice, dar mai ales din punct de vedere legal.

Legislația, din ce în ce mai limitativă și la noi în țară

Și în România au apărut și continuă să apară restricții pe care comercianții sunt obligați să le respecte. Interzicerea pungilor de transport din plastic subțire și foarte subțire și reintroducerea garanției la sticlă sunt printre cele mai recente. Mai mult decât atât, din 2022 garanția pentru ambalaje va trebui achitată de comercianți și pentru ambalajele nereutilizabile (sticlă, plastic sau metal) cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri.

De ani buni există legi și în privința gestionării bateriilor și acumulatorilor uzați și echipamentelor electrice defecte. Hotărârea de Guvern nr. 1132/2008 prevede ca orice magazin care comercializează baterii să accepte să primească în mod gratuit bateriile și acumulatorii uzați aduși în punctele de colectare de către consumatori și de a le preda ulterior către un sistem organizat.

Close Menu